måndag 8 mars 2010

Medeltida festligheter och musik

Tiden går så snabbt här så jag knappt hinner med! Jag har mycket skolgrejer att göra, och om mindre än två veckor får jag en trevlig gäst: Leo kommer hit och är här i några veckor. Då blir det resor och fest! Före det ska jag jobba hårt med skola, musik och att hitta lägenhet. Det senare är ett evighetsprojekt verkar det som.
Igår var jag hela dagen på medeltida festival i en liten stad, Baiona, här intill. Det firades att staden var den som tog emot Kolumbus hemvändande skepp från Amerika. Det fanns mycket att se: historiska skådespel, tornerspel, ett gammalt fort från vilket man hade utsikt över havet. Vågorna var hiskliga där, och sällan har jag sett så mycket hav som där! Dessutom var de trånga små stenbeläggda gatorna i gamla stan fullproppade med försäljningsstånd med olika matvaror och hantverk. Vackert och gott! Jag kände mig finsk och provade både meterlakrits och lakritste. Ingendera smakade riktig lakrits, och den förstnämnda var närmast ett skämt som mest smakade jordgubbe och gummi. Det bästa med hela dagen var att så många var utklädda i vackra medeltida kläder, och de vackra hästarna som var med i flera uppvisningar.
Idag var jag dessutom och träffade min blivande sånglärare, som jag ska ha min första sånglektion med på onsdag! Hon är argentinsk och verkade proffsig. Ser fram emot det! Kanske Lyran nu också tar emot mig, de tyckte att jag skulle ta sånglektioner och återkomma senare.. Jag kommer att kunna säga åt Lyran att jag kan sjunga, IN YOUR FACE som min väninna Egle skulle säga!

4 kommentarer:

  1. resumen en espanol/ingles/fines?? please?? :-)

    SvaraRadera
  2. Bueno, fui a un festival medieval, la "festa da arribada" en Baiona cerca de aquí, que me gustó mucho, había todo tipo de espectáculos y arte etc.. En general tengo mucho que hacer, muchas tareas y mañana tengo mi primera clase de canto! Y hoy fui a una reunión de amnistía internacional. Todo bien!

    SvaraRadera
  3. Låter kul! Det som är dåligt med att åka till utbyte till Sverige är att det inte är lika inspirerande att ta del av allt möjligt som händer för ingenting är så "exotiskt". Eller kanske det hänger mera på mig, min kompis Maria som var på utbyte här i höstas gjorde massvis med utflykter hela tiden. Är kanske för studiecentrerad (trots att jag inte tycks få så mycket gjort där heller, hehe :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det beror ju på vad man vill.Vigo är så pass ointressant som stad att jag helt enkelt måste härifrån med jämna mellanrum för att inte bli uttråkad. Men om det finns tillräckligt att göra i Lund, så är det ju inte måsta på att resa. Vad har du annars pysslat med? Umgåtts med vänner antar jag, eller så verkar det?!

    SvaraRadera