tisdag 2 mars 2010

En ljus dag/un día de luz

Idag var jag till den riktiga stranden för första gången. Jag träffade på några franska flickor på bussen, de skulle också till stranden så vi slog följe. Det var underbart att gå i sanden med bara fötter och värma sig i solen efter all denna kyla och fukt. Man kunde vara i t-skjorta!
Annat som kan rymmas in i en vanlig dag:
- recept på hur kokar man jättestora gröna bönor
- middag med åtta män (!). Jo, de tyskspråkiga pojkarna hade bjudit in en massa andra, och jag råkade vara hungrig. Helt trevligt.
- romaner från 1800-talet på spanska. Väldigt givande, och nyttigt! Och det mesta som skrivits för länge sen är tänkvärt ännu idag.
- jag har kontaktat Amnesty i Vigo, och nu bjöd de in mig att delta på ett möte nästa vecka, och berätta lite om Finlands Amnesty! Spännande

Jag har ingen lägenhet sen heller. Nu står valet mellan att bo kvar i den röriga, mansdominerade erasmuslägenheten med typ åtta personer, där det garanterat finns folk hemma för middagar och annat, eller att flytta till en mindre bostad med 3-4 spanska mänskor, som inte nödvändigtvis är så sällskapliga. Hm. Och beslutet borde fattas före fredag!

En Español:
Hoy hace 17 grados en Vigo, y fui a la playa en manga corta! Increible con calor y arena debajo de los pies.
Hay casi sólo hombres en mi piso, y ayer cené con ocho hombres.. Hm, y también son más jóvenes que yo. Todavía estoy pensando en mudarme - pero nunca se puede saber cómo es vivir realmente en un piso, cómo va a ser la gente y tal. Hay que vivirlo para saber.
He leido novelas del siglo XIX, muy interesante. Casi me he perdido en mis pensamientos estos días, tanto me han hecho pensar! Pero me encanta eso.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker att det låter trevligt med 17 grader varmt och middag med åtta män. Här är det snöblandat regn, grått och samma man som jag får laga middag åt. Knepigt med boendet, har inga råd att ge, du måste fatta det beslutet själv. Du tycks vara energisk med Amnesty osv,!Trevliga lässtunder!

    SvaraRadera
  2. Jo jag är nog glad åt vädret, hoppas det håller i sig. Ha trevliga middagsstunder ni också! Jag ska läsa vidare på nästa roman som jag ska hålla en presentation om med en annan flicka. Men jag börjar alltid tänka så mycket när jag läser något, så det går väldigt långsamt och jag sitter med dagboken framme och skriver ner tankar.

    SvaraRadera
  3. Jo, allt du säger låter avundsvärt. Det spelar ingen roll om du flyttar eller inte, då där verkar finnas trevliga sociala typer överallt du rör dig. Säkert för att du själv är trevlig och social. :)

    Själv flyttade jag igår hit till Tranbacka och blev välkomnad av en vän som bor granne och en annan bor inte så långt bort heller. Delar bostad med en spanjorska och en finne. Det var helt fantastiskt att vakna upp här imorse. :)

    SvaraRadera
  4. Vädret i Lund är också fantastiskt, det är blå himmel och solsken! Känns definitivt som vår, även om det är lite kyligt ännu trots att solen värmer.

    Det är nog jätteviktigt att en trivs med de en bor med! Så fundera noga men det lönar sig kanske i slutändan att ändå välja det som *känns* bäst.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  5. Sociala är de flesta som kommer hit, men det är förstås lite svårt i början, att faktiskt bli bättre bekant med folk. Inga,du bor med flera spanjorer än jag! Fräckt! Men hoppas det är skoj.
    Hälsningar till Tranbacka och Lund också!

    SvaraRadera
  6. me encanta todo lo que me cuentas, pero te echo de menos...

    SvaraRadera
  7. Yo te echo de menos también! Cuando vienes a Galicia?

    SvaraRadera