söndag 7 februari 2010

Första veckan i Vigo

Jag har kommit till en vacker stad. Fast alla säger att här inte finns så mycket att se, och främst är en industristad, så är det ändå väldigt intressant att gå omkring på stadens gator. Idag och igår har jag på egen hand vandrat omkring och upptäckt nya platser. Jag har tagit mig upp till den högsta toppen och sett hela Vigo-bukten, och ända ut till oceanen. Här finns granar och enar, men också blommande rosen-och apelsinträd. Och vänliga människor! Flera gånger har det hänt att personer frivilligt erbjudit sig att förklara vägen för en då man sett borttappad ut. För att inte tala om min tutor och hans familj och vänner. När jag återvänder till Finland ska jag absolut bli tutor för erasmusstuderande, och hjälpa andra i min tur!
Överlag är allt erasmusfolk vänligt inställda här, eftersom vi alla är i samma situation. Alla är lika borttappade i början, och måste hjälpa varann eftersom universitetet inte är särskilt hjälpsamt. De ordnar inte så mycket för utländska studerande har jag förstått.
Nu ser jag fram emot att börja studera. Och ska försöka få en skymt av de vilda hästar som ibland står utanför universitetets byggnader och betar!

2 kommentarer:

  1. en espanol o ingles o fines ida! que no me entero de nada! :_(

    SvaraRadera
  2. hm, es que la mayoría que lo va a leer es suecohablante! Y no me gusta escribir en finés o inglés, y sólo tú entiendes español.. tal vez escriba algo en otro idioma también, quien sabe

    SvaraRadera