fredag 19 februari 2010

Snart blir det nog vår/lo mismo en español!

Trots motgångar som flunsa med feber och en kall och opersonlig bostad känner jag mig hoppfull här. Jag har träffat på åtminstone en handfull trevliga mänskor som jag gärna blir bättre vän med, och kurserna på uni börjar också klarna. Jag kommer att läsa 6 långa romaner/pjäser till en litteraturkurs, men man får väl ta det som det kommer.. Jag ska leta upp ett favoritcafé där jag kan sitta och läsa med en kaffe. Problemet är bara att rökning fortfarande är tillåten på de flesta barer och cafér här, och där det inte är tillåtet bolmar folk ändå på. Inte så trevligt.
Jag håller på och planerar olika utflykter, bl.a. ordnar uni långa fotvandringar, eller "kulturrutter" omkring i regionen. Men först måste jag komma lite i form tror jag. Och sen är det alltid nånstans det finns någon lokal festlighet eller marknad. Idag ska jag försöka gå utanför dörren och fortsätta mina upptäcktsfärder i staden. Det är hemskt roligt att ströva omkring på egen hand, det händer alltid något lustigt.
//
No entiendo por qué es tan difícil estudiar galego aquí. El único curso que me ofrecieron en la universidad es de "extensión cultural", sobre la cultura y un poco de la lengua galega. Para extranjeros. Bah. Quiero aprender mucho, y rápido! No puede ser tan difícil, tengo que ir a la xunta o qué?
A parte de esto, todo bien. Ya sé qué asignaturas voy a tomar, y una es de literatura española y hay que leer 6 novelas! A ver si puedo. Tengo que encontrar una cafetería que me guste, y donde puedo sentarme y leer varias horas. Pero el humo de tabaco me molesta mucho. Y la gente fuma también en los lugares donde está prohibido, es anarquía realmente.
Me marcho ahora a explorar la ciudad! Necesito moverme después de tantos días de quedarse en casa. Hasta la próxima!

1 kommentar:

  1. Ya sabes que España, supuestamente país desarrollado, es un desastre. Ve a la Xunta o a una asociación de lengua gallega. recomiendo tb literatura gallega, con eso avanzarás mucho. suerte y cuenta de la tormenta! Inés.

    SvaraRadera