tisdag 9 februari 2010

Iakttagelser

Idag har vädret varit soligt och fint, och jag har nästan blivit bränd i solen, känns det som! Det är så vackert uppe vid universitetet, man har utsikt över hela Vigo och det finns skog och gräs. Men i centrum var det en högljudd strejk klockan nio på kvällen, det var väl visst två sparbanker som skulle slås ihop eller nåt..
Jag har varit ute och flanerat mycket, och jag har märkt att småbarnen ser ut som vuxna. Alla småbarn har vuxenkläder i miniformat, åtminstone när de är ute och promenerar med sina föräldrar på kvällen. Nätta kappor för flickorna och små kragskjortor för pojkarna, det känns lite fel.
Jag har redan provat på olika delar och former av bläckfisk och vissa är bättre än andra. Den lila kroppen med fettlager som är skuren i skivor (pulpo) är jag inte så förtjust i, men benen, eller tassarna, är riktigt goda med franskisar och örter!
Överlag har jag kommit fram till att det oftast är bäst om man är sig själv så mycket som möjligt med mänskor. Det är bara det att man inte fungerar med vissa mänskor, och måste förställa sig. Som tur finns här flera som är trevliga och verkar ha en positiv grundinställning till andra mänskor och också mig.
På torsdag är det välkomstfest för erasmusstuderandena och på veckoslutet börjar karnevalen som varar i fyra dagar, vilket betyder fem dagar ledigt för mig! (har ingen skola på fredagar)

Hasta la próxima!


Ps. Stort tack till Leo för det fyndiga namnet på min blogg!

2 kommentarer:

  1. Un resúmen en español: hoy ha hecho sol todo el día, casi me quemo.. Por la universidad es muy bonito, es fuera de la ciudad y se ve hasta lejos - casi todo Vigo! He comido varios platos distintos con pulpo y calamares, y me gustan! He notado que los niños españoles van vestidos como adultos, lo que es raro para mí..
    El finde va a ser una fiesta sin fin, ya que empieza el jueves ya y después ya vienen carnavales con dos días libres extra!

    SvaraRadera
  2. Gracias por traduciR iDA, Se aprecia mucho! Aqui tb hace "mucho calor", +1, y es un desastre, agua nieve y hielo por todas oartes, y la gente cayendose al suelo :-)

    SvaraRadera