fredag 25 juni 2010

Midsommaren kommer till Vigo

Efter en väldigt fartfylld vecka på resa med familjen är jag nu tillbaka i Vigo en liten vecka. Vi reste vida omkring, med början på de vackra Cíes-öarna utanför Vigo. Där var sanden vitare än någon annanstans och från en fyr såg man nästan bara oceanen, och bara lite kontinent. Vissa i familjen var mest intresserade av vackra kottar och att bättra på solbrännan, men jag försökte dra dem med och se på kulturella sevärdheter under hela veckan. Vi såg det viktigaste: små fiskebyar, katedralen i Santiago, en castro och utsiktsplats i A Guarda, och stränder förstås. I Portugal, där vi var ett dygn ungefär, var det genast annorlunda stämning, och på något sätt mera civiliserat än i Spanien (t.ex. bättre sopsortering). Billigare priser,och trevligare mänskor och det faktum att jag fick öva min portugisiska gjorde det extra bra. Skrämmande var dock den stora skogsbranden i bergen som vi körde förbi på alldeles nära håll.
Denna vecka har gått i framtidsplaneringens tecken, med arbetssökning och lite sjungande också. På onsdagen firades midsommarafton här, med en massa folk, främst yngre ungdomar, på stranden där det gjordes upp otaliga små eldar och dunka-dunkamusiken (techno?) ekade hela natten. Helt intressant och vackert med eld, men ganska kaotiskt. Men erasmusfolket har alltid roligt verkar det som! Och imorgon har jag min finska midsommarfest med salmare åtminstone. Något somrigt finskt att äta borde jag också bjuda på, tipsa gärna. Men före det ska jag ju sjunga! Spännande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar